Základní rozměry pneumatik
Co znamenají číselné údaje na pneumatice?
185/65 R 14 85 T
185 | jmenovitá šířka pneumatiky (mm) |
65 | profil (%) |
R | označení radiální konstrukce pláště |
14 | jmenovitý průměr ráfku v palcích |
85 | izátěžový index |
T | rychlostní index |
Zátěžový index
Zátěžový index (LI – Load Index). Jde o číslo udávající maximální nosnost pneumatiky při rychlosti dané rychlostní kategorie v daných specifických podmínkách.
Li | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Rychlostní index
Rychlostní index (SS – Speed Symbol) Jde o maximální rychlost, při které může
pneumatika nést hmotnost určenou zátěžovým indexem v daných specifických podmínkách. Značka rychlostního indexu je u
pneumatik pro osobní a nákladní automobily vyjadřována velkými písmeny.
Značka | L | M | N | P | Q | R | S |
Maximální rychlost [km/h] | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 |
Značka | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Maximální rychlost [km/h] | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Protože hloubka dezénu
pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha na mokré vozovce se podstatně prodlužuje (hlavně na mokré vozovce).
Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozu s vozovkou v důsledku vodního sloupce mezi
pneumatikou a povrchem vozovky) je proto vyšší u
pneumatik s malou zbytkovou hloubkou drážky.
Opotřebení pneumatik
Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité vyměnit ojetou pneumatiku za novou včas, tj. dříve, než zbytková resp. bezpečná hloubka drážky dosáhne 1,6 mm. Úroveň minimální bezpečné hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké také 1,6 mm.
Rovnoměrné opotřebení běhounů všech
pneumatik na voze prodlužuje jejich životnost, čímž zvyšuje úspornost provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti jízdy. Především u automobilů s předním náhonem proto doporučujeme v pravidelných intervalech (např. po najetí 5 000 km) výměnu
pneumatik z přední nápravy za pneumatiky ze zadní nápravy a naopak (při zachování směru otáčení kol).
Opravy pneumatik
Oprava
pneumatik je z hlediska bezpečnosti provozu činnost velmi náročná a zodpovědná, proto by ji měl vykonávat vždy jen odborník.
Na plášti musí být všechna poškozená místa trvale opravena. Proto se nepřipouští jako náhradní řešení používat do neopraveného bezdušového pláště duše.
Těsnicí opravárenské spreje nedoporučujeme používat pro trvalé opravy, ale vždy jen na dojezd. Totéž platí pro opravy bez demontáže pláště z ráfku při použití speciálních předvulkanizovaných ucpávek.
Opravy poškození zasahujících nárazník nebo kostru pneumatiky je třeba provést metodou vulkanizace za tepla či za studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa.
Každá oprava by se měla provést co možná nejdříve po vzniku poškození, jinak může dojít (hlavně u plášťů s ocelovým nárazníkem) k rozšíření poškození nebo i ke zničení pláště v důsledku vnikajících nečistot a vlhkosti. Přeřezávat pláště pro osobní automobily je zakázáno.
Způsob uskladnění
Pneumatiky na ráfcích se skladují naskládané na sebe, nebo zavěšené. Pneumatiky bez ráfku se skladují postavené vedle sebe (viz obrázek). Aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněných pneumatik, doporučuje se cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočit. V každém případě se doporučuje pneumatiky po sezóně před opětovnou montáží nechat znovu vyvážit v servisu
Způsob uskladnění
Pláště a duše je třeba skladovat v temných, suchých a chladných prostorách bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanu těmto výrobkům škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje formou drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť a duše se dále nesmí dostat do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, maziva apod.), které způsobují, že se pryž stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti vulkanizovaného materiálu.
Náš tip
Pokud nemáte k dispozici vhodné skladovací prostory, nechte si pneumatiky uskladnit u našich servisních partnerů, kde Vám garantujeme správné uskladnění pneumatik. Zajistíte tak pneumatikám maximální životnost.
Volba pneumatik
Pneumatiky pro daný typ vozu určuje vždy výrobce vozu ve spolupráci s výrobcem pneumatik, přičemž je přístupné používat pneumatiky s vyššími rychlostními indexy, např. „H“ namísto „S“ Stejně tak je povolený i vyšší zátěžový index, např. 82 namísto 80. Při výměně pláště za jiný rozměr je třeba dodržovat zákonné předpisy, tj. změna musí být zaznamenána v technickém průkazu.
Optimálních jízdních vlastností vozu lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na voze mohou být (s výjimkou nouzového dojezdu) současně instalovány jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na stejné nápravě mohou být jen pneumatiky označené jako stejné (tj. stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Konstrukcí osobní plášťů se v tomto případě míní konstrukce diagonální, radial-textil (kostra i nárazník z textilních kordů) a radial-steel (kostra – textilní kord, nárazník – ocelový kord). Vzájemná kombinace pláště těchto konstrukcí na voze není povolena.
V případě zimních pneumatiky M+S doporučujeme z bezpečnostních důvodů používat tyto pneumatiky vždy na všech kolech, ne pouze na jedné nápravě. Vzájemnou kombinaci zimních pneumatik s letními lze akceptovat pouze v případě, že zbytková hloubka drážky zimního dezénu je > 4 mm, tj. pod hranicí, kdy zimní pneumatika ztrácí své speciální zimní vlastnosti.
Výměna plášťů si žádá velmi často i změnu ráfků. Proto je i volbu ráfků třeba provádět podle doporučení výrobců a jejich změnu rovněž zaznamenat v technickém průkazu.
Značení ocelových ráfků
5 1/2 J x 14 H2 Jde o ráfek s hloubkovým prolisem, široký 5,5 palce, s patkou typu J, průměrem ráfku 14 palců a hřbety v provedení „Double-Hump“.
5,50 B x 14 CH Jde opět o ráfek s hloubkovým prolisem, šířkou 5,5 palce, avšak s patkou typu B, průměrem 14 palců a hřbety v provedení „Combinations Hump“.
14 x 5 1/2 J H2 x 45I tento ráfek má hloubkový prolis, je široký 5,5 palce, má patku typu 3, průměr 14 palců a hřbety v provedení „Double-Hump“. Jako dodatečný údaj je zde uveden ještě zális.
Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky je nezbytně nutná znalost maximálního přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlosti vozu. Na pneumatice je potom maximální nosnost vyjádřena zátěžovým indexem a rychlost rychlostním indexem.
U pneumatik s rychlostním indexem „V“ doporučuje ETRTO při rychlost nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulku „Snížení zatížení pneumatiky v závislosti na rychlosti“).
Při úhlu odklonu kola v rozmezí 2° až 4° se nosnost snižuje o 5 % na každý stupeň. Toto snížení nosnosti lze kompenzovat zvýšením tlaku.
Nosnost pneumatik ve dvojmontáži je 1,85 nosnosti pneumatik v jednomontáži.
Snížení zatížení pneumatiky v závislosti na rychlosti
Zvýšení nosnosti až o 10 % oproti hodnotám v tabulce je povoleno rovněž u pneumatik používaných u karavanů či přívěsných vozíků s maximální provozní rychlostí do 100 km/h. Základní nahuštění se v tomto případě zvyšuje o 20 kPa.
Nosnost pneumatik pro osobní automobily lze zvýšit pouze u vozidel, jejichž maximální rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu, že bude současně navýšeno i nahuštění pneumatik dle tabulky „Maximální rychlost versus zvýšení nosnosti“.
Snížení zatížení pneumatiky v závislosti na rychlosti
Maximální rychlost vozidla | Rychlostní index (zatížení pneumatiky v %) |
(km/h) | H | V | W | RZ |
210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
220 | | 97 | 100 | 100 |
230 | | 94 | 100 | 100 |
240 | | 91 | 100 | 100 |
250 | | | 95 | 100 |
260 | | | 90 | 100 |
270 | | | 85 | 100 |
280 | | | | 95 |
290 | | | | 90 |
300 | | | | 85 |
Maximální rychlost vozidla | Zvýšení nosnosti | Zvýšení huštění |
(km/h) | (%) | (kPa) |
60 | 10 | 10 |
50 | 15 | 20 |
40 | 25 | 30 |
30 | 35 | 40 |
25 | 42 | 50 |
Run On Flat
Nyní už nemusíte mít obavy z vady pneumatiky. Díky pokrokové technologii „Run On Flat“ od společnosti Goodyear* pojedete dál – i v případě vady.
Zeptejte se nás. Rádi Vám pomůžeme a zodpovíme Vaše dotazy.
*Pro použití pneumatik s technologií „Run on Flat“ musí mít Váš vůz integrovaný systém sledování tlaku v pneumatikách. Prosím zkontrolujte si technickou dokumentaci ke svému vozu vydanou výrobcem.
Plnění pneumatik dusíkem
Plníme Vaše pneumatiky bezpečností.
VAŠE VÝHODY
- Zvýšená bezpečnost
- Vyšší pohodlí při jízdět
- Nižší spotřeba pohonných hmot
- Prodloužená životnost pneumatik
- Lepší jízdní výkon